Etelä-Savo ja Etelä-Karjala: Parikkalan rajanylityspaikkaa kehitettävä.

28.10.2010


Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan maakuntaliitot haluavat, että Parikkala-Syväoron -rajanylityspaikka kehitetään kansainväliseksi maantieliikenteen rajanylityspaikaksi. Liitot ovat tarvittaessa valmiita tukemaan hanketta EU:n ja Venäjän välisestä Kaakkois-Suomen ENPI -ohjelmasta. Hankehakemus tulisi saada käsittelyyn jo ensi vuoden aikana, jotta käytännön töihin päästäisiin viimeistään vuonna 2012.

Parikkalan kehittämistä
kansainvälisenä rajanylityspaikkana käsitellään torstaina 28. lokakuuta seminaarissa, joka järjestetään Helsingissä Venäjän suurlähetystössä.

- ENPI- ohjelman toteutus
on viivästynyt, joten tarve suurempiin ja vaikuttavimpiin yhteishankkeisiin on ilmeinen, sanoo maakuntajohtaja Matti Viialainen.

- Rajanylityksen helpottaminen
sopii ohjelman tavoitteisiin hyvin. Siksi juuri nyt on hetki, jolloin Parikkala-Syväoron status voidaan ja on syytä nostaa kansainvälisen rajanylityspaikan tasolle.

Viialainen alustaa seminaarissa Itä-Suomen maakuntien näkökulmasta.

Laatokan ja Saimaan
välisen suoran yhteyden avaaminen tarjoaisi itäisten maakuntien mielestä huomattavia mahdollisuuksia kehittää elinkeinoja ja muun muassa matkailua molemmin puolin rajaa.

- Jo nykyäänkin Parikkala-Syväoro on varsin vilkas ylityspaikka, vaikka sitä käytetään vain Venäjältä Suomeen suuntautuviin puutavarakuljetuksiin ja vain vähäisessä määrin henkilöliikenteeseen molempiin suuntiin. On ilmeistä, että ylityspaikan kansainvälistäminen moninkertaistaisi liikenteen välittömästi. Pietarin ja Sortavalan sekä Petroskoin välisen tien paraneminen puoltaa osaltaan rajanylityksen helpottamista, Viialainen korostaa.

Rajanylityspaikan kehittämiselle tarvitaan lisäksi korkea poliittisen tason hyväksyntä, sillä rajanylityspaikan kansainvälistäminen vaatii valtioiden välistä sopimusta. Suomen ja Venäjän presidenttien tapaaminen marraskuussa tarjoaa Viialaisen mukaan seuraavan mahdollisuuden viedä hanketta eteenpäin.

- Hankkeen käytännön toteutuksessa tarvitaan molempien valtioiden rajaviranomaisten myötävaikutusta ja tiivistä yhteistyötä sekä Parikkalan ja Lahdenpohjan osallistumista. Maakuntaliitot ovat osaltaan valmiita auttamaan hankkeen valmistelussa ja toteutuksessa, Viialainen lupaa.

Kyse Parikkalassa on maantieliikenteen rajanylityspaikasta.

- Rautatieyhteyden avaaminen ei ole ajankohtaista eikä realistista tässä vaiheessa, joten hankesuunnittelussa tulee keskittyä nimenomaan tieyhteyksien ja kansainvälisen rajan vaatimien laitteiden ja rakennusten suunnitteluun, parantamiseen ja rakentamiseen.

Lisätietoja antaa maakuntajohtaja Matti Viialainen, puh. 044 770 0515.

Maakuntaliitto tiedottaa

Tiedotteet 2019

Tiedotteet 2017

Tiedotteet 2016

Tiedotteet 2015

Tiedotteet 2014

Tiedotteet 2013

Tiedotteet 2012

Tiedotteet 2011

Tiedotteet 2010

Etelä-Savo ja Etelä-Karjala: Parikkalan rajanylityspaikkaa kehitettävä.

28.10.2010


Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan maakuntaliitot haluavat, että Parikkala-Syväoron -rajanylityspaikka kehitetään kansainväliseksi maantieliikenteen rajanylityspaikaksi. Liitot ovat tarvittaessa valmiita tukemaan hanketta EU:n ja Venäjän välisestä Kaakkois-Suomen ENPI -ohjelmasta. Hankehakemus tulisi saada käsittelyyn jo ensi vuoden aikana, jotta käytännön töihin päästäisiin viimeistään vuonna 2012.

Parikkalan kehittämistä
kansainvälisenä rajanylityspaikkana käsitellään torstaina 28. lokakuuta seminaarissa, joka järjestetään Helsingissä Venäjän suurlähetystössä.

- ENPI- ohjelman toteutus
on viivästynyt, joten tarve suurempiin ja vaikuttavimpiin yhteishankkeisiin on ilmeinen, sanoo maakuntajohtaja Matti Viialainen.

- Rajanylityksen helpottaminen
sopii ohjelman tavoitteisiin hyvin. Siksi juuri nyt on hetki, jolloin Parikkala-Syväoron status voidaan ja on syytä nostaa kansainvälisen rajanylityspaikan tasolle.

Viialainen alustaa seminaarissa Itä-Suomen maakuntien näkökulmasta.

Laatokan ja Saimaan
välisen suoran yhteyden avaaminen tarjoaisi itäisten maakuntien mielestä huomattavia mahdollisuuksia kehittää elinkeinoja ja muun muassa matkailua molemmin puolin rajaa.

- Jo nykyäänkin Parikkala-Syväoro on varsin vilkas ylityspaikka, vaikka sitä käytetään vain Venäjältä Suomeen suuntautuviin puutavarakuljetuksiin ja vain vähäisessä määrin henkilöliikenteeseen molempiin suuntiin. On ilmeistä, että ylityspaikan kansainvälistäminen moninkertaistaisi liikenteen välittömästi. Pietarin ja Sortavalan sekä Petroskoin välisen tien paraneminen puoltaa osaltaan rajanylityksen helpottamista, Viialainen korostaa.

Rajanylityspaikan kehittämiselle tarvitaan lisäksi korkea poliittisen tason hyväksyntä, sillä rajanylityspaikan kansainvälistäminen vaatii valtioiden välistä sopimusta. Suomen ja Venäjän presidenttien tapaaminen marraskuussa tarjoaa Viialaisen mukaan seuraavan mahdollisuuden viedä hanketta eteenpäin.

- Hankkeen käytännön toteutuksessa tarvitaan molempien valtioiden rajaviranomaisten myötävaikutusta ja tiivistä yhteistyötä sekä Parikkalan ja Lahdenpohjan osallistumista. Maakuntaliitot ovat osaltaan valmiita auttamaan hankkeen valmistelussa ja toteutuksessa, Viialainen lupaa.

Kyse Parikkalassa on maantieliikenteen rajanylityspaikasta.

- Rautatieyhteyden avaaminen ei ole ajankohtaista eikä realistista tässä vaiheessa, joten hankesuunnittelussa tulee keskittyä nimenomaan tieyhteyksien ja kansainvälisen rajan vaatimien laitteiden ja rakennusten suunnitteluun, parantamiseen ja rakentamiseen.

Lisätietoja antaa maakuntajohtaja Matti Viialainen, puh. 044 770 0515.

Maakuntaliitto tiedottaa

Tiedotteet 2019

Tiedotteet 2015

Tiedotteet 2014

Tiedotteet 2013

Tiedotteet 2012

Tiedotteet 2011

Tiedotteet 2010

Etelä-Savo ja Etelä-Karjala: Parikkalan rajanylityspaikkaa kehitettävä.

28.10.2010


Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan maakuntaliitot haluavat, että Parikkala-Syväoron -rajanylityspaikka kehitetään kansainväliseksi maantieliikenteen rajanylityspaikaksi. Liitot ovat tarvittaessa valmiita tukemaan hanketta EU:n ja Venäjän välisestä Kaakkois-Suomen ENPI -ohjelmasta. Hankehakemus tulisi saada käsittelyyn jo ensi vuoden aikana, jotta käytännön töihin päästäisiin viimeistään vuonna 2012.

Parikkalan kehittämistä
kansainvälisenä rajanylityspaikkana käsitellään torstaina 28. lokakuuta seminaarissa, joka järjestetään Helsingissä Venäjän suurlähetystössä.

- ENPI- ohjelman toteutus
on viivästynyt, joten tarve suurempiin ja vaikuttavimpiin yhteishankkeisiin on ilmeinen, sanoo maakuntajohtaja Matti Viialainen.

- Rajanylityksen helpottaminen
sopii ohjelman tavoitteisiin hyvin. Siksi juuri nyt on hetki, jolloin Parikkala-Syväoron status voidaan ja on syytä nostaa kansainvälisen rajanylityspaikan tasolle.

Viialainen alustaa seminaarissa Itä-Suomen maakuntien näkökulmasta.

Laatokan ja Saimaan
välisen suoran yhteyden avaaminen tarjoaisi itäisten maakuntien mielestä huomattavia mahdollisuuksia kehittää elinkeinoja ja muun muassa matkailua molemmin puolin rajaa.

- Jo nykyäänkin Parikkala-Syväoro on varsin vilkas ylityspaikka, vaikka sitä käytetään vain Venäjältä Suomeen suuntautuviin puutavarakuljetuksiin ja vain vähäisessä määrin henkilöliikenteeseen molempiin suuntiin. On ilmeistä, että ylityspaikan kansainvälistäminen moninkertaistaisi liikenteen välittömästi. Pietarin ja Sortavalan sekä Petroskoin välisen tien paraneminen puoltaa osaltaan rajanylityksen helpottamista, Viialainen korostaa.

Rajanylityspaikan kehittämiselle tarvitaan lisäksi korkea poliittisen tason hyväksyntä, sillä rajanylityspaikan kansainvälistäminen vaatii valtioiden välistä sopimusta. Suomen ja Venäjän presidenttien tapaaminen marraskuussa tarjoaa Viialaisen mukaan seuraavan mahdollisuuden viedä hanketta eteenpäin.

- Hankkeen käytännön toteutuksessa tarvitaan molempien valtioiden rajaviranomaisten myötävaikutusta ja tiivistä yhteistyötä sekä Parikkalan ja Lahdenpohjan osallistumista. Maakuntaliitot ovat osaltaan valmiita auttamaan hankkeen valmistelussa ja toteutuksessa, Viialainen lupaa.

Kyse Parikkalassa on maantieliikenteen rajanylityspaikasta.

- Rautatieyhteyden avaaminen ei ole ajankohtaista eikä realistista tässä vaiheessa, joten hankesuunnittelussa tulee keskittyä nimenomaan tieyhteyksien ja kansainvälisen rajan vaatimien laitteiden ja rakennusten suunnitteluun, parantamiseen ja rakentamiseen.

Lisätietoja antaa maakuntajohtaja Matti Viialainen, puh. 044 770 0515.

Maakuntaliitto tiedottaa

Tiedotteet 2019

Tiedotteet 2016

Tiedotteet 2015

Tiedotteet 2014

Tiedotteet 2013

Tiedotteet 2012

Tiedotteet 2011

Tiedotteet 2010

Etelä-Savo ja Etelä-Karjala: Parikkalan rajanylityspaikkaa kehitettävä.

28.10.2010


Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan maakuntaliitot haluavat, että Parikkala-Syväoron -rajanylityspaikka kehitetään kansainväliseksi maantieliikenteen rajanylityspaikaksi. Liitot ovat tarvittaessa valmiita tukemaan hanketta EU:n ja Venäjän välisestä Kaakkois-Suomen ENPI -ohjelmasta. Hankehakemus tulisi saada käsittelyyn jo ensi vuoden aikana, jotta käytännön töihin päästäisiin viimeistään vuonna 2012.

Parikkalan kehittämistä
kansainvälisenä rajanylityspaikkana käsitellään torstaina 28. lokakuuta seminaarissa, joka järjestetään Helsingissä Venäjän suurlähetystössä.

- ENPI- ohjelman toteutus
on viivästynyt, joten tarve suurempiin ja vaikuttavimpiin yhteishankkeisiin on ilmeinen, sanoo maakuntajohtaja Matti Viialainen.

- Rajanylityksen helpottaminen
sopii ohjelman tavoitteisiin hyvin. Siksi juuri nyt on hetki, jolloin Parikkala-Syväoron status voidaan ja on syytä nostaa kansainvälisen rajanylityspaikan tasolle.

Viialainen alustaa seminaarissa Itä-Suomen maakuntien näkökulmasta.

Laatokan ja Saimaan
välisen suoran yhteyden avaaminen tarjoaisi itäisten maakuntien mielestä huomattavia mahdollisuuksia kehittää elinkeinoja ja muun muassa matkailua molemmin puolin rajaa.

- Jo nykyäänkin Parikkala-Syväoro on varsin vilkas ylityspaikka, vaikka sitä käytetään vain Venäjältä Suomeen suuntautuviin puutavarakuljetuksiin ja vain vähäisessä määrin henkilöliikenteeseen molempiin suuntiin. On ilmeistä, että ylityspaikan kansainvälistäminen moninkertaistaisi liikenteen välittömästi. Pietarin ja Sortavalan sekä Petroskoin välisen tien paraneminen puoltaa osaltaan rajanylityksen helpottamista, Viialainen korostaa.

Rajanylityspaikan kehittämiselle tarvitaan lisäksi korkea poliittisen tason hyväksyntä, sillä rajanylityspaikan kansainvälistäminen vaatii valtioiden välistä sopimusta. Suomen ja Venäjän presidenttien tapaaminen marraskuussa tarjoaa Viialaisen mukaan seuraavan mahdollisuuden viedä hanketta eteenpäin.

- Hankkeen käytännön toteutuksessa tarvitaan molempien valtioiden rajaviranomaisten myötävaikutusta ja tiivistä yhteistyötä sekä Parikkalan ja Lahdenpohjan osallistumista. Maakuntaliitot ovat osaltaan valmiita auttamaan hankkeen valmistelussa ja toteutuksessa, Viialainen lupaa.

Kyse Parikkalassa on maantieliikenteen rajanylityspaikasta.

- Rautatieyhteyden avaaminen ei ole ajankohtaista eikä realistista tässä vaiheessa, joten hankesuunnittelussa tulee keskittyä nimenomaan tieyhteyksien ja kansainvälisen rajan vaatimien laitteiden ja rakennusten suunnitteluun, parantamiseen ja rakentamiseen.

Lisätietoja antaa maakuntajohtaja Matti Viialainen, puh. 044 770 0515.

Maakuntaliitto tiedottaa

Tiedotteet 2019

Tiedotteet 2017

Tiedotteet 2016

Tiedotteet 2015

Tiedotteet 2014

Tiedotteet 2013

Tiedotteet 2012

Tiedotteet 2011

Tiedotteet 2010